img +31 (0)6 - 34 767 767 / +31 (0)76 - 565 37 93
nannyhilverda@gmail.com
img Teijchinelaan 6, 4835 KB Breda

Leerproblemen_banner

 

Leerproblemen kunnen zich voordoen bij lezen, schrijven, spelling, taalstructuur in het algemeen en/of rekenen. Een kind met leerproblemen mist regelmatig succeservaring, wat zijn leerprikkel/motivatie verzwakt en zijn zelfbeeld beschadigt. Bovendien ontstaat op den duur een forse achterstand. De oorzaak van zijn leerproblemen achterhalen is dan evident om de negatieve spiraal te doorbreken. Aanwijsbare problemen tijdig onderkennen is dus belangrijk.

Er kan sprake zijn van

  • problemen met het eigen lichaamsschema (hoofd – romp – benen / hoofd – nek – romp / romp – schouder – arm / hand met vingers)
  • problemen met het eigen lichaam t.o.v. ruimte en voorwerpen
  • problemen met voorwerpen t.o.v. elkaar in de ruimte
  • een beperkte woordenschat
  • problemen met het herkennen van eenlettergrepige woorden als die worden uitgesproken in losse klanken (Z-O-N = Zon / S-T-E-P = Step)
  • problemen met het verklanken van letters en die klanken samentrekken tot één woord
  • problemen met het goed schrijven van woorden (letters spiegelen / tweetekenkl. omkeren / medekl. weglaten / onjuiste letter- / klankvolgorde)
  • moeite met het begrijpen van leesteksten
  • problemen met hoeveelheden (een klein aantal voorwerpen – bijv. 4 of 7 – niet in een oogopslag zien)
  • problemen met het etiketteren van hoeveelheden
  • problemen met het schrijven van getallen (spiegeling / omkering: bijv. 21 in plaats van 12)
  • problemen met klokkijken
  • problemen met automatiseren (vlot lezen / het onthouden van tafelsommen / dagen van de week / maanden van het jaar zijn doorgaans lastig / erbij-sommen en eraf-sommen onder 10 moeten steeds op de vingers of met materiaal worden uitgerekend)
  • moeite met het algemene werktempo bij schrijven en/of rekenen, waarbij ook het resultaat matig is.
  • moeite met het vasthouden van aandacht (een taak volhouden kan dan heel moeilijk zijn)